Friday, November 5, 2010

~My favourite...suman udang tunok, icecream 10 sen & kek batik~

Ehmm..korang sumer mesti nak tahu yang ini ape? Pelik tapi sedap bangat. Biasalah orang-orang kepulauan borneo ni eksotik rupanya. Daripada orang-orangnya sehinggalah makanan tradisional. Yang ini kitaorang panggil suman udang tunok.

Bahan-bahannye simple je tapi banyak petua yang kene ikut. Yang penting sekali mestilah udang. Udang bersaiz kecik je takyah besar2. Almaklumlah udang2 kat sarikei mahal2 belaka jadi kenelah guna udang yang bersaiz kecik je. Tapi kalau kat kl tak apela sebab udang2nye besar2 murah pulak tu. Pas tu guna lemantak. Kat semenanjung ni tak ade. Hanya didapati kat sarawak je.

Kalau tak tahu lemantak, mesti korang tahu linut kan. Makanan tradisional masyarakat melanau sarawak. Dari lemantak itulah jadinya linut. Lepas tu gaul sumer2 sekali termasuk garam & ajinomoto. Lagi satu, petua orang tua-tua..jangan tegur kalau time tu tengah tengok orang buat suman udang tunok. Takut nanti jadi tak sedap. Kemudian, kepal-kepalkan adunan tadi & letak dalam daun nipah.Lepas tu bakar selama beberapa minit. Makan panas2 dengan nasi kepal. Sedappp beb.(^_^)

Bagi yang menggemari makanan eksotik tu mesti suke. Kat bandaraya kuching pun takde jumpa tau. Yang ade pun sotong tutok je. Suman udang tunok ni boleh kita jumpa kat
tempat namanya sri aman & saratok. Ikan panjang salai kering pun banyak jual kat situ. Bubok & pekasam udang. Terliur pulak rasanya bile bercakap tentang makanan ni.

Presented...istimewa dari sarikei,sarawak..ahaks (^_^)

~suman udang tunok~
Ni lagi satu my favourite..icecream 10 sen..bile time balik kampung icecream ni yang aku 'kejar'..nasib baik kan depan rumah je boleh dapat. Bile balik kampung hari-hari aku beli icecream ni kat makcik-makcikku yang tersayang. Macam-macam perisa ade..favourite aku perisa kacang merah. Perisa limau,durian belanda,milo,bandung&kacang hijau pun ade. Kalau tiba time musim durian tu,perisa durian pun ade jugak. Ehmmm..sedap nye...

~icecream 10 sen~ 

Paling last sekali..kek batik made by my auntie bok aku. Setiap hari raya pasti aku tak miss makan kek batik tu. Kalau orang lain buat tak sedap tapi bila aku makan kek batik yang auntie bok aku buat. Ehmm..tak tido malam dibuatnya. Itulah penangan kek batik auntie bok aku.

~kek batik auntie bok~

Best kan..especially suman udang tunok itew..lain kali aku citer pasal tempat2 klasik kat kampung aku pulak..ehmm walaupun kat Facebook aku ade letak gambar sikit2 tempat2 tu tp korang mesti nak tahu sejarah tempat tu kan..ahaks (^_^)

No comments:

Post a Comment